logó Nagy-Strázsa-hegy
projekt

Beszámoló


Beszámoló

Föld alatt és föld felett a Nagy-Strázsa-hegyen - NTP-MTTD-16-0351

A pályázati program lényege:

A program a természettudományok illetve informatika iránt érdeklődő tehetséges tanulóknak adott lehetőséget, hogy tevékenység közben gazdagítsák ismereteiket. A biológia és földrajz iránt érdeklődők vizsgálatokat, méréseket végeztek. A digitális műhely tagjai az adatok feldolgozásán és publikálásán dolgoztak. A két műhely egymással együttműködve hozta létre a produktumokat. A közös munka lehetőséget biztosított a társas együttműködésre és a diákok IKT kompetenciája is fejlődött a program általa.

A támogatás segítségével megvalósult szakmai tevékenységek időrendi sorrendben:

Előzetes tevékenységek:

Előválogatás: 60 fős keret kialakítása Beválogatás: 22 fő beválogatása

Közös tevékenységek:

  • 2016.9.16: Programbevezető foglalkozás
  • 2016.9.2: Ismerkedés a vizsgálati helyszínnel - Nagy-Strázsahegy
  • 2017. 1. 6: Mérési eredmények elemzése, közzététel
  • 2017. 3. 10: Geológiai előadás - Lieber Tamás (BEBTE)
  • 2017. 5. 19: Mérési eredmények elemzése
  • 2017. 5. 26: Digitális újság, blog készítés
  • 2017. 6. 10: Projektzáró rendezvény

Természettudományos műhely:

  • 2016.10. 7: Honnan - hová? - tervezett tevékenységek
  • 2016. 10. 15: 1. terepgyakorlat
  • 2016. 10. 21: mikroszkópizálás
  • 2016. 10. 28: kőzetvizsgálat
  • 2016.11.11: növény-, állat-, kőzethatározás
  • 2016. 11. 18: 2. terepgyakorlat
  • 2016.11.25: Vizsgálati anyagok feldolgozása
  • 2016.12. 2: Dokumentálás
  • 2017. 1.21; 2017. 2.17; 2017. 2.24: Gyakorlati műhely
  • 2017. 3. 24: 3. terepgyakorlat
  • 2017. 4. 7: Vizsgálati anyagok feldolgozása
  • 2017. 4. 21: Dokumentálás

Digitális műhely:

  • 2016. 10. 7: Honnan - hová? - tervezett tevékenységek
  • 2016.10.21: Virtuális műhelyterem kialakítása
  • 2016.10.28; 2016. 11. 11: Szoftverismeret
  • 2016. 11. 25; 2016.12. 2; 2016.12. 9: Adatfeldolgozás - digitalizálás
  • 2017.01.13: Gyakorlati műhely, bloghasználat
  • 2017.02.10; 2017.02.24; 2017.03.17; 2017.05.05: Digitális újság és kiadvány készítése
  • 2017.04.21; 2017.04.28: Kiadványszerkesztés
Hatásvizsgálat 21 főre

Pályázati célok megvalósulása a program során:

Tehetséges tanulók felkutatása:

A tervezetteknek megfelelően a program beválogatással, szűréssel indult és hatásvizsgálattal zárult. Az előválogatás során iskolai megfigyelések (diáktársak-, tanárok-, szülők véleménye) alapján 60 fős keret került meghatározásra, ebből 22 tanuló került kiválasztásra, akik számára - természeti és digitális területeket érintő szakköri program - a legtöbb fejlődést hozhatta. A beválogatás Érdeklődéstérkép módszerrel, tanulási orientáció vizsgálatával, majd motivációs beszélgetéssel történt. A programzárást követően Tóth-féle Kreativitás Becslő Skála és Analitikus-Globális stílus eszközökkel történt mérés. A vizsgálatokat tehetségszakértő végezte.

Tanulók tanórán kívül fejlesztése:

mind a terepen, mind pedig a tantermi műhelyfoglalkozások keretei közt megismerték és sikeresen elsajátították a különböző vizsgálati módszereket. Megtanulták a dokumentálás módszertanát, eszközeit. Megismerkedtek a feldolgozáshoz használatos IKT eszközökkel, szoftverekkel, melyek lehetővé tették, hogy tapasztalataikat, eredményeiket megosszák környezetükkel.

Alkalmazott eszközök módszerek:

A kiválasztott terület élővilágának, évszakos aspektusainak megfigyelése, a terepgyakorlatok és a tapasztaltak feldolgozása révén valósult meg. A megfigyelt növény- és állatfajok meghatározását, geológiai-, meteorológiai-, talajtani vizsgálatokat web 2.0-s alkalmazások, illetve nyomtatott formájú határozók, mérőlapok segítették.

Laboratóriumi munka: növényi szervek, szövetek mikroszkópos megfigyelése, metszetkészítés, mikroszkópos képek készítése, kőzet, talaj vizsgálat, kísérletek a tervezettnek megfelelően valósulhattak meg. A tervezett digitális eszközök és mérőműszerek közül az alábbiak használatát sajátították el a tanulók: digitális mikroszkóp, tablet, fényképezőgép, hőmérő, távcső, iránytű.

Szoftverek használata: szövegszerkesztő, táblázatkezelő, képszerkesztő, határozó szoftverek, blogmotor, Google Drive, kiadványszerkesztő (Gimp, Canvas) használatát sajátították el.

A program eredményeképpen létrejött tárgyiasult alkotások

A tanulók jártasságot szereztek a biológia és a földrajz tudomány módszertanában és a különböző hagyományos és digitális eszközök használatában, a vizsgálati eredmények feldolgozásában. Megismerkedtek a munka dokumentálásához és az eredmények bemutatásához szükséges szoftverekkel.

A szakköri program eredményeként elkészültek a következő alkotások:

Gyűjtemény: maradványok, kőzet és talajminták. Metszetgyűjtemény. Webblog. Fotóalbum, fali poszterek, LearningApps – interaktív digitális feladatok, videófilmek, hanganyagok, nyomtatott és digitális újság.

1 Napos látogatás az Aggteleki Nemzeti Parkba

A cél az volt, hogy a diákok összehasonlítsák a Pilis és az Aggteleki-karszt természeti jellemzőit, köztük a barlangok képződményeit, a területek flóráját és faunáját. Tapasztalati úton a tanulók meg-állapították a hasonlóságokat és eltéréseket. Különösen a Rákóczi-barlang nagyon tetszett a diákoknak a visszajelzésük alapján. Az időjárásnak köszönhetően a Baradla-barlangban a megszokottól eltérően sok víz volt és megfigyelhettük a barlang átfolyó jellegét, a barlangi szifonok működését.



Esztergom, 2017 július

Szerző: Rendszergazda

Közzétéve: 2017-07-12 22:45:36

Ahogy a legtöbb honlap, ez a webhely is használ sütiket a weboldalain.